Skip to main content

24 September Evening (2nd) shift 2020 UGC NET JRF Question Paper with Answer key

 2020, 24 September evening shift




2020, 24 September evening shift


Teaching

1. From the following list of learner characteristics, identify those which are associated with field

independent  learners

A. Focuses on facts and principles

B. Perceives global aspects of concepts and materials

C. Prefers and likes to compete

D. Can organize information by himself/herself

E. Likes to cooperate

Choose the correct answer from the options given below:


1. A, B and C only     2. B, C and D only

3. A, C and D only      4. C, D and E only

शिक्षार्थी विशेषताओं की निम्नलिखित सूची में से उन विशेषताओं की पहचान करें जो क्षेत्र से संबंधित हैं:

स्वतंत्र शिक्षार्थी

A. तथ्यों और सिद्धांतों पर ध्यान केंद्रित करता है

बी अवधारणाओं और सामग्रियों के वैश्विक पहलुओं को समझता है

C. प्रतिस्पर्धा करना पसंद करता है और पसंद करता है

D. सूचनाओं को स्वयं/स्वयं व्यवस्थित कर सकता/सकती है

ई. सहयोग करना पसंद करता है



2. Which of the following are said to be style-related competencies of an effective teacher?

A. Organized demeanour which means being orderly, clear and in control

B. Literacy which implies general knowledge as well as good at reading and writing

C. Self-efficacy which refers to a person’s self-perceived capacity to perform a task

D. Flexibility which means being sensitive and lenient

E. Evaluating and providing feedback

Choose the correct answer from the options given below:


1. A and D only     2. B and C only

3. C and D only    4. D and E only

निम्नलिखित में से किसे एक प्रभावी शिक्षक की शैली-संबंधी दक्षताएँ कहा जाता है?

ए संगठित आचरण जिसका अर्थ है व्यवस्थित, स्पष्ट और नियंत्रण में होना

बी साक्षरता जो सामान्य ज्ञान के साथ-साथ पढ़ने और लिखने में अच्छी है

सी. आत्म-प्रभावकारिता जो किसी कार्य को करने के लिए किसी व्यक्ति की आत्म-कथित क्षमता को संदर्भित करती है

D. लचीलापन जिसका अर्थ है संवेदनशील और उदार होना

ई. मूल्यांकन और प्रतिक्रिया प्रदान करना

नीचे दिए गए विकल्पों में से सही उत्तर चुनिए:



3. The phrase T-L model of teaching implies that

1. Teaching and learning are independent acts

2. Teaching and learning are integrally related acts

3. Teaching aims at learning

4. Teaching causes learning

शिक्षण के टी-एल मॉडल वाक्यांश का तात्पर्य है कि

1. शिक्षण और सीखना स्वतंत्र कार्य हैं

2. शिक्षण और सीखना अभिन्न रूप से संबंधित कार्य हैं

3. शिक्षण का उद्देश्य सीखना है

4. शिक्षण सीखने का कारण बनता है



4. In the spectrum of teaching methods given below, which are considered dialogic

A. Laboratory work   B. Demonstration C. Tutorials               

D. Group discussion E. Project work

Choose the correct answer from the options given below:


1. C and D only    2. A and B only 

3. B and C only   4. D and E only

नीचे दी गई शिक्षण विधियों के स्पेक्ट्रम में, जिन्हें संवादात्मक माना जाता है

A. प्रयोगशाला कार्य B. प्रदर्शन C. ट्यूटोरियल Tu

डी. समूह चर्चा ई. परियोजना कार्य

नीचे दिए गए विकल्पों में से सही उत्तर चुनिए:




Research Aptitude

5. Match list I with list II

Key research terms                     Description

A. Research problems    I. Devices using which data are gathered

B. Research hypothesis II. A subset drawn from a defined set or universe

C. Sample of study         III. A tentative solution or answer to a research question

D. Research tools           IV. The research question which has to be answered



1. A - IV, B - III, C-II, D-I    2. A - III, B - II, C-I, D-IV

3. A - I B - II, C - III, D-IV   4. A-III, B - IV, C-I, D-II

A. अनुसंधान समस्याएं I. उपकरण जिनका उपयोग करके डेटा एकत्र किया जाता है

बी अनुसंधान परिकल्पना II। एक परिभाषित सेट या ब्रह्मांड से खींचा गया सबसेट

सी. अध्ययन का नमूना III। एक शोध प्रश्न का एक अस्थायी समाधान या उत्तर

D. अनुसंधान उपकरण IV. शोध प्रश्न जिसका उत्तर दिया जाना है



6. Which of the following sampling techniques in research imply randomization and equal probability of drawing the units?

A. Quota sampling       B. Snowball sampling

C. Stratified sampling  D. Dimensional sampling

E. Cluster sampling

1. A and B only  2. B and C only

3. C and E only  4. D and E only

अनुसंधान में निम्नलिखित में से कौन सी नमूना तकनीक यादृच्छिकरण और इकाइयों को खींचने की समान संभावना दर्शाती है?

A. कोटा नमूनाकरण B. स्नोबॉल नमूनाकरण

सी. स्तरीकृत नमूनाकरण डी. आयामी नमूनाकरण



7. Match list I with list II

Scale of measurement Properties

A. Nominal I. Classification and order

B. Ordinal II. Classification, order and equal units

C. Interval III. Classification, order, equal units and absolute zero

D. Ratio IV. Classification only

Choose the correct answer from the options given below:


1. A - I, B - II, C-III, D-IV   2. A - II, B - I, C-IV, D - III

3. A - III, B - II, C-IV, D-I   4. A - IV, B-I, C-II, D-III

मापन गुणों का पैमाना

ए नाममात्र I. वर्गीकरण और आदेश

बी सामान्य द्वितीय। वर्गीकरण, क्रम और समान इकाइयाँ

सी अंतराल III। वर्गीकरण, क्रम, समान इकाइयाँ और निरपेक्ष शून्य

डी अनुपात IV। केवल वर्गीकरण



8. Arrange the steps in a hypothetico-deductive research in the correct sequence

A. Identifying and defining a research problem

B. Defining the population and drawing a subset there from

C. Data collection using appropriate research tasks followed by data analyses

D. Hypothesis formulation and developing a design of research

E. Taking a decision on the substantive research hypothesis via testing of the null hypothesis (H.)

Choose the correct answer from the options given below:


1. A, D, B, C, E    2. A, B, C, D, E 

3. A, C, B, D, E    4. B, A, C, D, E

. एक काल्पनिक-निगमनात्मक अनुसंधान के चरणों को सही क्रम में व्यवस्थित करें

ए. एक शोध समस्या की पहचान करना और परिभाषित करना

बी। जनसंख्या को परिभाषित करना और वहां से एक सबसेट खींचना

सी. डेटा विश्लेषण के बाद उपयुक्त अनुसंधान कार्यों का उपयोग करके डेटा संग्रह

डी. परिकल्पना तैयार करना और अनुसंधान का एक डिजाइन विकसित करना

E. अशक्त परिकल्पना (H.) के परीक्षण के माध्यम से मौलिक शोध परिकल्पना पर निर्णय लेना



9. Statement I: All research adds to the corpus of knowledge by advancing a theory

Statement II: The focus of action research is basically on the amelioration of prevalent practices

In light of the above statements choose the correct answer from the options given below

1. Both Statement and Statement II are true

2. Both Statement I and Statement II are false

3. Statement is true but Statement II is false

4. Statement is false but Statement II is true

कथन I: सभी शोध एक सिद्धांत को आगे बढ़ाते हुए ज्ञान के कोष में जुड़ते हैं

कथन II: क्रियात्मक अनुसंधान का फोकस मूल रूप से प्रचलित प्रथाओं के सुधार पर है

उपरोक्त कथनों के आलोक में नीचे दिए गए विकल्पों में से सही उत्तर का चयन करें



10. A teacher proposes to find out the effect of praise and encouragement during a teaching learning session based on Skinner’s theory of reinforcement. What types of research will it belong to?

1. Fundamental research  2. Evaluative research

3. Action research             4. Applied research

स्किनर के सुदृढीकरण के सिद्धांत पर आधारित शिक्षण अधिगम सत्र के दौरान एक शिक्षक प्रशंसा और प्रोत्साहन के प्रभाव का पता लगाने का प्रस्ताव करता है। यह किस प्रकार के शोध से संबंधित होगा?

1. मौलिक शोध 2. मूल्यांकनात्मक शोध

3. क्रिया अनुसंधान 4. अनुप्रयुक्त अनुसंधान


11. Which of the following is a data visualization method?

1. Line  2. Circle and triangle

3. Pie chart and bar chart  4. Pentagon


निम्न में से कौन सी डेटा विज़ुअलाइज़ेशन विधि है?

1. रेखा 2. वृत्त और त्रिभुज

3. पाई चार्ट और बार चार्ट 4. पेंटागन


Reading Comprehension


RC) सबसे कम अर्थ में कीमत किसी उत्पाद या सेवा के लिए ली जाने वाली राशि है। अधिक व्यापक रूप से, कीमत उन सभी मूल्यों का योग है जो ग्राहक किसी उत्पाद या सेवा के होने या उपयोग करने के लाभों को प्राप्त करने के लिए छोड़ देते हैं। ऐतिहासिक रूप से कीमत खरीदार की पसंद को प्रभावित करने वाला प्रमुख कारक रहा है। हाल के दशकों में, हालांकि, गैर-मूल्य कारकों ने अधिक महत्व प्राप्त किया है। फिर भी, कीमत सबसे महत्वपूर्ण तत्वों में से एक है जो एक फर्म की बाजार हिस्सेदारी और लाभप्रदता निर्धारित करती है।

विपणन मिश्रण में मूल्य ही एकमात्र तत्व है जो राजस्व उत्पन्न करता है अन्य सभी तत्व वर्तमान लागत। मूल्य भी सबसे लचीले विपणन मिश्रण तत्वों में से एक है। उत्पाद सुविधाओं और चैनल प्रतिबद्धताओं के विपरीत, कीमतों को जल्दी से बदला जा सकता है। साथ ही, मूल्य निर्धारण कई विपणन अधिकारियों के सामने पहली समस्या है, और कई कंपनियां मूल्य निर्धारण को अच्छी तरह से नहीं संभालती हैं। कुछ प्रबंधक अन्य विपणन मिश्रण तत्वों पर ध्यान केंद्रित करने के बजाय मूल्य निर्धारण को एक बड़े सिरदर्द के रूप में देखते हैं। हालांकि, स्मार्ट प्रबंधक मूल्य निर्धारण को ग्राहक मूल्य बनाने और कैप्चर करने के लिए एक प्रमुख रणनीतिक उपकरण के रूप में मानते हैं। कीमतों का सीधा असर फर्म के बॉटम लाइन पर पड़ता है। कीमत में एक छोटा प्रतिशत सुधार लाभप्रदता में बड़ी प्रतिशत वृद्धि उत्पन्न कर सकता है। अधिक महत्वपूर्ण, कंपनी के समग्र मूल्य प्रस्ताव के हिस्से के रूप में, मूल्य ग्राहक मूल्य बनाने और ग्राहक संबंध बनाने में महत्वपूर्ण भूमिका निभाता है। एक विशेषज्ञ कहते हैं, ''मूल्य निर्धारण से दूर भागने के बजाय, समझदार विपणक इसे अपना रहे हैं.''

कंपनी जो कीमत वसूलती है, वह कहीं न कहीं एक के बीच गिर जाएगी जो कि लाभ पैदा करने के लिए बहुत कम है और जो किसी भी मांग का उत्पादन करने के लिए बहुत अधिक है। यह मूल्य निर्धारित करने में प्रमुख विचारों को सारांशित करता है। उत्पाद के मूल्य के बारे में ग्राहकों की धारणा ने कीमतों की सीमा तय कर दी है। यदि ग्राहकों को लगता है कि उत्पाद की कीमत उसके मूल्य से अधिक है तो वे उत्पाद नहीं खरीदेंगे। इसी तरह, उत्पाद लागत कीमतों के लिए मंजिल निर्धारित करती है। यदि कंपनी उत्पाद की कीमत उसकी लागत से कम रखती है, तो कंपनी के मुनाफे को नुकसान होगा। उन दो चरम सीमाओं के बीच इसकी कीमत निर्धारित करने में कंपनी को कई बाहरी और आंतरिक कारकों पर विचार करना चाहिए, जिसमें प्रतियोगियों की रणनीतियों और कीमतों, समग्र विपणन रणनीति और बाजार और मांग के मिश्रण और प्रकृति शामिल हैं।



12 ऐतिहासिक रूप से कीमत को महत्वपूर्ण माना जाता था क्योंकि:

1. विक्रेता हमेशा लाभान्वित होते थे

2. उत्पाद या सेवा के लिए पैसे लिए गए थे

3. यह खरीदारों के लिए विकल्प प्रदान करता है

4. इसने गैर-मूल्य कारकों को बढ़ावा दिया



13 कीमत विपणन मिश्रण के अन्य तत्वों से भिन्न क्यों है?

1. इसकी ऑफसेट लागत

2. यह राजस्व उत्पन्न करता है

3. यह चरित्र में कठोर है

4. यह चैनल की प्रतिबद्धता सुनिश्चित करता है



14 मूल्य निर्धारण के संबंध में स्मार्ट प्रबंधकों की क्या धारणा है?

1. यह उपभोक्ता मूल्य के लिए एक रणनीतिक उपकरण है

2. यह मुद्दों को आमंत्रित करता है

3. विपणन मिश्रण में अन्य तत्वों पर ध्यान देना बेहतर है

4. यह फर्म के लिए अप्रत्यक्ष मूल्य का है


15 उत्पादों या सेवाओं की कीमत को प्रभावित करने या निर्धारित करने वाले अन्य कारक क्या हैं?

A. प्रतियोगियों की रणनीतियाँ

बी समग्र विपणन मिश्रण

सी. बाजार का प्रकार

डी. एक चरम से दूसरे तक मूल्य निर्धारण

ई. शिकारी मूल्य निर्धारण रणनीतियाँ


1. केवल ए, डी और ई 2. केवल ए, बी और सी

3. सी, डी और ई केवल 4. बी, सी और डी केवल


16 निम्नलिखित में से कौन उत्पाद या सेवा के लिए मूल्य निर्धारण का प्रमुख निर्धारक है?

1. उच्च मांग

2. कम मांग

3. ग्राहक की मूल्य धारणा

4. उच्च लाभप्रदता के लिए कंपनी की खोज


Paper 1 Question Bank Amazon: https://amzn.to/3rxVCu7

Commerce Book: Amazon: https://amzn.to/3r3vwxr

Follow on Unacademy: https://unacademy.com/@navclasses Unlock Code: NAVCLASSES

Telegram group: https://t.me/navclassesgroup

Telegram Channel: https://t.me/navclasses

RC) In the narrowest sense price is the amount of money charged for a product or a service. More broadly, price is the sum of all the values that customers give up to gain the benefits of having or using a product or service. Historically price has been the major factor affecting buyer choice. In recent decades, however, non-price factors have gained increasing importance. Even so, price remains one of the most important elements that determines a firm's market share and profitability.

Price is the only element in the marketing mix that produces revenue all other elements present costs. Price is also one of the most flexible marketing mix elements. Unlike product features and channel commitments, prices can be changed quickly. At the same time, pricing is the number one problem facing many marketing executives, and many companies do not handle pricing well. Some managers view pricing as a big headache preferring instead to focus on other marketing mix elements. However, smart managers treat pricing as a key strategic tool for creating and capturing customer value. Prices have a direct impact on a firm's bottom line. A small percentage improvement in price can generate a large percentage increase in profitability. More important, as part of a company's overall value proposition, price plays a key role in creating customer value and building customer relationships. "Instead of running away from pricing," says an expert, 'savvy marketers are embracing it".

The price the company charges will fall somewhere between one that is too low to produce a profit and one that is too high to produce any demand. It summarizes the major considerations in setting price. Customer perceptions of the product's value set the ceiling for prices. If customers perceive that the product's price is greater than its value they will not buy the product. Likewise, product costs set the floor for prices. If the company prices the product below its costs, the company's profits will suffer. In setting its price between those two extremes the company must consider several external and internal factors, including competitors' strategies and prices, the overall marketing strategy and mix and nature of the market and demand.


12 Historically price was considered important because:

1. Sellers were always benefitted 

2. Money was charged for product or service 

3. It provided options for buyers 

4. It promoted non-price factors



13 Why is price different from other elements in the marketing mix?

1. Its offsets cost 
2. It generates revenue 

3. It is rigid in character

4. It ensures channel commitment



14 What is the perception of smart managers regarding pricing?

1. It is a strategic tool for consumer value 

2. It invites issues 

3. It is better to focus on other elements in the marketing mix 

4. It is of indirect value to the firm


15 What are the other factors influencing or setting the price for products or services?

A. Competitors' strategies

B. Overall marketing mix

C. Type of market

D. Pricing from one extreme to the other

E. Predators pricing strategies


1. A, D and E only  2. A, B and C only 

3. C, D and E only  4. B, C and D only


16 Which of the following is the major determinant of pricing for product or service?

1. High demand 
2. Low demand 

3. Customer's value perception 

4. Company's quest for high profitability



Communication


17 Match List I with List II.

Communication barriers    Description

A. Semantic                       I. Lack of physical clarity in channel

B. Psychological               II. Faulty message

C. Personal                       III. Poor retention

D. Physical                       IV. Lack of time

Choose the correct answer from the options given below:

1. A - I, B - II, C - III, D-IV  2. A - II, B - III, C-IV, D-I

3. A - III, B - IV, C-I, D-II    4. A - IV, B-I, C-II, D-III

संचार बाधाएं विवरण

A. सिमेंटिक I. चैनल में शारीरिक स्पष्टता का अभाव

बी मनोवैज्ञानिक द्वितीय। दोषपूर्ण संदेश

सी व्यक्तिगत III। खराब प्रतिधारण

डी भौतिक IV। समय की कमी


18 Given below are two statements, one is labelled as Assertion A and the other is labelled as

Reason R.

Assertion A: Allowing an issue to fester will contribute to effective communication.

Reason R: A good communicator will address an issue in the classroom before it becomes precarious.

In light of the above statements, choose the correct answer from the options given below:

1. Both A and R are true and R is the correct explanation of A.

2. Both A and R are true but R is NOT the correct explanation of A.

3. A is true but R is false.

4. A is false but R is true.

अभिकथन A: किसी मुद्दे को बढ़ने देना प्रभावी संचार में योगदान देगा।

कारण R: एक अच्छा संचारक किसी मुद्दे को अनिश्चित होने से पहले कक्षा में संबोधित करेगा।


19 Classroom communication is:

A. Goal-oriented.  B. Style-centric.

C. Collaborative.  D. Vertical.

E. Non-rhetorical.

1. A and B only.   2. B and D only.

3. A and C only.   4. D and E only.

कक्षा संचार है:

ए लक्ष्य-उन्मुख। बी शैली केंद्रित।

सी सहयोगात्मक। डी लंबवत।

ई. गैर-बयानबाजी।



20 Statement I: Signs and symbols have internal relations to produce meanings.

Statement II: This is possible because of a network of signs through such relations.

1. Both Statement I and Statement Il are true.

2. Both Statement I and Statement Il are false.

3. Statement is true but Statement II is false.

4. Statement I is false but Statement il is true.

कथन I: अर्थ उत्पन्न करने के लिए संकेतों और प्रतीकों का आंतरिक संबंध होता है।

कथन II: यह ऐसे संबंधों के माध्यम से संकेतों के एक नेटवर्क के कारण संभव है।


21 When communication enhances the interaction of learners, it is:

1. Physiological    
2. Psychological

3. Artistic              
4. Transient

जब संचार शिक्षार्थियों की अंतःक्रिया को बढ़ाता है, तो यह है:

1. शारीरिक

2. मनोवैज्ञानिक

3. कलात्मक

4. क्षणिक



22 Assertion A: All perceptions seem entirely loose and separate. They are conjoined but not necessarily connected.

Reason R: Since the perception of hardness is not necessarily connected with its colour, it can be said that perceptions are loosely connected.

1. Both A and R are correct and R is the correct explanation of A.

2. Both A and R are correct but R is NOT the correct explanation of A.

3. A is correct but R is not correct.

4. A is not correct but R is correct.

अभिकथन A: सभी धारणाएँ पूरी तरह से ढीली और अलग लगती हैं। वे जुड़े हुए हैं लेकिन जरूरी नहीं कि जुड़े हुए हों।

कारण आर: चूंकि कठोरता की धारणा आवश्यक रूप से उसके रंग से जुड़ी नहीं है, इसलिए यह कहा जा सकता है कि धारणाएं शिथिल रूप से जुड़ी हुई हैं।


Reasoning

23Two water pipes can fill a tank in 10 minutes and 15 minutes, respectively, if each of them is

used separately. If both the pipes are used to fill the tank simultaneously, how long will it take to

fill the tank?

1. 6 minutes      2. 8 minutes 

3. 7.5 minutes   4. 9 minutes

दो पानी के पाइप एक टैंक को क्रमशः 10 मिनट और 15 मिनट में भर सकते हैं, यदि उनमें से प्रत्येक को

अलग से इस्तेमाल किया। यदि दोनों पाइपों का उपयोग एक साथ टैंक को भरने के लिए किया जाता है, तो इसे कितना समय लगेगा

टंकी भरें?




24 A rational number has its denominator greater than its numerator by 6. If the numerator is

increased by 4 and the denominator is decreased by 8, the number becomes 5/3. What is the

original rational number?

1. 11/17       2. 5/11    3. 7/13         4. 13/19

एक परिमेय संख्या का हर उसके अंश से 6 अधिक होता है। यदि अंश है

4 की वृद्धि हुई और हर में 8 की कमी हुई, संख्या 5/3 हो जाती है। क्या है

मूल परिमेय संख्या?



25 A man covers a distance of 22 km in 4 hours by initially walking and then jogging at a speed of 4 km/hour and 10 km/hour, respectively. The distance covered by him during walking is:

1. 10 km    2. 12 km  3. 15 km    4. 18 km

एक आदमी 22 किमी की दूरी 4 घंटे में पहले चलकर और फिर क्रमशः 4 किमी/घंटा और 10 किमी/घंटा की गति से जॉगिंग करता है। चलने के दौरान उसके द्वारा तय की गई दूरी है:


26 Consider the following number series:

0,6, 24, 60, 120, X

What is the value of term X?

1. 180  2. 210    3. 240   4. 156


Logical Reasoning

27. Quantity and quality of a categorical proposition decide:

1. Validity  2. Invalidity 3. Mood  4. Figure

एक स्पष्ट प्रस्ताव की मात्रा और गुणवत्ता तय करती है:

1. वैधता 2. अमान्यता 3. मनोदशा 4. चित्र


28. Assertion A: Substance is self-caused, self-conceived and self-existent.

Reason R: Substance is not caused by other causal sources but is conceived by something else and is also existent on that.

1. Both A and R are correct and R is the correct explanation of A

2. Both A and R are correct but R is NOT the correct explanation of A

3. A is correct but is not correct

4. A is not correct but R is correct

अभिकथन A: पदार्थ स्व-कारण, स्व-कल्पित और स्व-अस्तित्व है।

कारण आर: पदार्थ अन्य कारण स्रोतों के कारण नहीं होता है बल्कि किसी और चीज से उत्पन्न होता है और उस पर भी मौजूद होता है।


29. What is the next term in the following letter series?  aceg, cegi, egik, gikm, _

1. jlor 2. hjlo  3. ikmo  4. ikmq



30. Given below are two statements, one is labelled as Assertion A and the other is labelled as

Reason R.

Assertion A: If there is a contestation between Śruti and Smriti, Śruti prevails over Smriti.

Reason R: Śruti represents the philosophical aspect of the Vedas and Upanishads, while Smriti

is an application of philosophical ideas.

In light of the above statements, choose the most appropriate answer from the options given below:

1. Both A and R are correct and R is the correct explanation of A

2. Both A and R are correct but R is NOT the correct explanation of A

3. A is correct but R is not correct

4. A is not correct but R is correct

कारण आर: श्रुति वेदों और उपनिषदों के दार्शनिक पहलू का प्रतिनिधित्व करती है, जबकि स्मृति दार्शनिक विचारों का एक अनुप्रयोग है।

उपरोक्त कथनों के आलोक में, नीचे दिए गए विकल्पों में से सबसे उपयुक्त उत्तर का चयन करें:


31. Which one of the following decides the figure of a categorical proposition?

1. Major term  2. Minor term 

3. Middle term  4. Copula

निम्नलिखित में से कौन एक स्पष्ट प्रस्ताव का आंकड़ा तय करता है?

1. प्रमुख पद 2. लघु पद

3. मध्य अवधि 4. कोपुला



32. Ashtadhyayi was written by:

1. Chanakya  2. Jivaka  3. Katyayana  4. Panini

अष्टाध्यायी ने लिखा था:

1. चाणक्य 2. जीवक 3. कात्यायन 4. पाणिनि



 Data Interpretation 2020

24 Sep 2020 2nd Consider the following table which contains year-wise data of installed Renewable Energy capacity for four countries (X, Y, Z, T) over a period of 5 years from 2015 to 2019.


Year/Country

X

Y

Z

T

2015

10

15

8

12

2016

13

18

10

13

2017

15

20

12

15

2018

20

20

15

18

2019

22

24

20

20


33) Taking all four countries together, what is the overall increase (%) in installed capacity of renewable energy in the year 2019, with reference to 2015?

1. 52.32%    2. 91.11 % 3. 117.32%      4. 121.81 %

सभी चार देशों को एक साथ मिलाकर, 2015 के संदर्भ में, वर्ष 2019 में अक्षय ऊर्जा की स्थापित क्षमता में कुल वृद्धि (%) क्या है?


34) Between 2016 to 2017, which country registered maximum growth (%) in installed capacity of Renewable Energy?

1. X  2. Z  3. Y  4.T

2016 से 2017 के बीच किस देश ने अक्षय ऊर्जा की स्थापित क्षमता में अधिकतम वृद्धि (%) दर्ज की?


35) In any given year, compared to the previous year, which country(s) registered maximum growth (%)?

1. T     2. Z and Y   3. Y     4. X and Z

किसी दिए गए वर्ष में, पिछले वर्ष की तुलना में, किस देश (देशों) ने अधिकतम वृद्धि (%) दर्ज की?


36) Which country registered maximum growth (%) by 2019 with reference to 2015?

1. Z    2.T    3. X   4. Y

2015 के संदर्भ में किस देश ने 2019 तक अधिकतम वृद्धि (%) दर्ज की?


37) For the country 'Y', what is the average annual growth (%) of renewable energy capacity?

1. ~10.85 %  2.~12.77 %  3.~13.25 %   4. ~11.65 %

देश 'Y' के लिए अक्षय ऊर्जा क्षमता की औसत वार्षिक वृद्धि (%) क्या है?







Info. & Communication Tech (ICT)


38 Assertion A: Use of ICT is justified during teaching with a view to optimizing learning outcomes

Reason R: Learning outcomes are contingent on the use of ICT during teaching

1. Both A and R are correct and R is the correct explanation of A

2. Both A and R are correct but R is NOT the correct explanation of A

3. A is correct but R is not correct

4. A is not correct but R is correct

अभिकथन ए: शिक्षण के दौरान आईसीटी का उपयोग उचित है सीखने के परिणामों को अनुकूलित करने की दृष्टि से

कारण आर: शिक्षण के दौरान सीखने के परिणाम आईसीटी के उपयोग पर निर्भर हैं



39  A-F system is used in which of the following number systems?

1. Binary  2. Octal  3. Hexa - Decimal  4. Decimal

A-F प्रणाली का प्रयोग निम्नलिखित में से किस संख्या प्रणाली में किया जाता है?

1. बाइनरी 2. ऑक्टल 3. हेक्सा - दशमलव 4. दशमलव


40 What is the full form of the abbreviation BIOS?

1. Big Information Online System

2. Binary Input Output Software

3. Basic Input Output System

4. Binary Inner Open Software

संक्षिप्त नाम BIOS का पूर्ण रूप क्या है?

1. बड़ी सूचना ऑनलाइन प्रणाली

2. बाइनरी इनपुट आउटपुट सॉफ्टवेयर

3. मूल इनपुट आउटपुट सिस्टम

4. बाइनरी इनर ओपन सॉफ्टवेयर


41 Assertion A: Nowadays many online courses are available and their popularity is increasing

Reason R: Selecting the right course from many such, is a big challenge

1. Both A and R are correct and R is the correct explanation of A

2. Both A and R are correct but R is NOT the correct explanation of A

3. A is correct but R is not correct

4. A is not correct but R is correct

अभिकथन A: आजकल कई ऑनलाइन पाठ्यक्रम उपलब्ध हैं और उनकी लोकप्रियता बढ़ रही है

कारण R: ऐसे अनेकों में से सही पाठ्यक्रम का चयन करना एक बड़ी चुनौती है


42 Computer hardware consists of

1. Computer table  2. Monitor and CPU

3. Software            4. Google

कंप्यूटर हार्डवेयर में शामिल हैं

1. कंप्यूटर टेबल 2. मॉनिटर और सीपीयू

3. सॉफ्टवेयर 4. गूगल



People and Environment

43 - The Sustainable Development Goals (SDGs) set in 2015 by the United Nations are intended to be achieved by:

1. 2025   2. 2030   3. 2035  4. 2040

संयुक्त राष्ट्र द्वारा 2015 में निर्धारित सतत विकास लक्ष्यों (एसडीजी) को प्राप्त करने का इरादा है:


44 - Identify the correct sequence of countries in decreasing order of their contribution to global

carbon dioxide emissions:

A. USA  B. China  C. Russia D. India E. Japan

1. A, B, D, C, E   2. B, A, D, C, E

3. B, A, D, E, C  4. A, B, D, E, C

वैश्विक में उनके योगदान के घटते क्रम में देशों के सही क्रम की पहचान करें

कार्बन डाईऑक्साइड उत्सर्जन:

A. यूएसए B. चीन C. रूस D. भारत E. जापान


45- From disaster mitigation measures given below, identify the measures which can be characterized as non-structural.

A. Flood dykes  B. Land-use zoning

C. Rasing of homes in flood-prone areas

D. Insurance programmes

E. Reinforce tornado safe rooms

Choose the correct answer from the options given below:

1. B and D only       2. A, B and D only

3. B, D and E only  4. A, B, D and E only


नीचे दिए गए आपदा न्यूनीकरण उपायों से उन उपायों की पहचान करें जो हो सकते हैं

गैर-संरचनात्मक के रूप में विशेषता।

A. फ्लड डाइक B. भूमि-उपयोग जोनिंग

ग. बाढ़ संभावित क्षेत्रों में घरों की रेजिंग

डी. बीमा कार्यक्रम

ई. मजबूत बवंडर सुरक्षित कमरे



46 - Under Goal 4 of Millenium Development Goals, the reduction sought to be achieved in

under five child mortality rate between 1990-2015 was to the extent of:

1. Half  2. Two-third  3. Three-fourth  4. One-third

सहस्त्राब्दि विकास लक्ष्यों के लक्ष्य 4 के तहत, 1990-2015 के बीच पांच वर्ष से कम आयु के बच्चों की मृत्यु दर में कमी लाने की मांग की गई थी:

1. आधा 2. दो तिहाई 3. तीन चौथाई 4. एक तिहाई


47 - Match List I with List II.

Emitted Pollutants Environmental Impact

A. Carbon dioxide I. Formation of acid rain

B. Carbon monoxide II. Toxic and are carcinogenic

C. Nitrogen oxides III. Toxic and can cause respiratory diseases

D. Benzene and hydrocarbons IV. Contribution to global warming as a greenhouse gas

Choose the correct answer from the options given below:

1. A - IV, B - III, C-I, D-II   2. A-IV, B - II, C-I, D-III

3. A - IV, B - II, C-III, D-I   4. A - I, B - III, C-II, D-IV

उत्सर्जित प्रदूषक पर्यावरणीय प्रभाव

A. कार्बन डाइऑक्साइड I. अम्ल वर्षा का निर्माण

बी कार्बन मोनोऑक्साइड II। विषाक्त और कार्सिनोजेनिक हैं

C. नाइट्रोजन ऑक्साइड III. विषाक्त और सांस की बीमारियों का कारण बन सकता है

D. बेंजीन और हाइड्रोकार्बन IVग्रीनहाउस गैस के रूप में ग्लोबल वार्मिंग में योगदान


48 - Assertion A: A windmill with proper design considerations can be made to operate at efficiencies in the range 60% to 65%.

Reason R: The efficiency of the windmill depends on its design parameters.

1. Both A and R are correct and R is the correct explanation of A.

2. Both A and R are correct but R is NOT the correct explanation of A.

3. A is correct but R is not correct.

4. A is not correct but R is correct.

अभिकथन ए: उचित डिजाइन के विचारों के साथ एक पवनचक्की को ६०% से ६५% की सीमा में दक्षता पर संचालित करने के लिए बनाया जा सकता है।

कारण आर: पवनचक्की की दक्षता इसके डिजाइन मापदंडों पर निर्भर करती है।


Higher Education 


49. Match list I with list II

Modes of supply Examples of these services in education under GATS of education services

A. Mode 1 - Cross border supply I. Professors, teachers and researchers working abroad on a temporary basis.

B. Mode 2 - Consumption abroad II. Language training companies, local university, and satellite campuses

C. Mode 3 - Commercial presence III. Distance education, virtual education, Corporate training through ICT

D. Mode 4 - Movement of IV. A student travels to another country to enroll in

natural persons a course of study/degree programme.

Choose the correct answer from the options given below:


1. A - IV, B-I, C-III, D-II   2. A - III, B - IV, C-II, D-I

3. A-II, B - III, C-I, D-IV  4. A-I, B- II, C-IV, D-III

आपूर्ति के तरीके GATS के तहत शिक्षा में इन सेवाओं के उदाहरण

शिक्षा सेवाओं के

ए मोड 1 - सीमा पार आपूर्ति I. अस्थायी आधार पर विदेशों में काम कर रहे प्रोफेसर, शिक्षक और शोधकर्ता।

बी मोड 2 - विदेश में खपत II। भाषा प्रशिक्षण कंपनियां, स्थानीय विश्वविद्यालय और उपग्रह परिसर campus

सी मोड 3 - वाणिज्यिक उपस्थिति III। दूरस्थ शिक्षा, आभासी शिक्षा, आईसीटी के माध्यम से कॉर्पोरेट प्रशिक्षण

डी मोड 4 - IV का आंदोलन। एक छात्र नामांकन के लिए दूसरे देश की यात्रा करता है

प्राकृतिक व्यक्ति अध्ययन / डिग्री कार्यक्रम का एक कोर्स।

नीचे दिए गए विकल्पों में से सही उत्तर चुनिए:



50. National Programme for Technology Enhanced Learning (NPTEL) was initiated by the MHRD in 2003 to enhance the quality in

1. Medical education  2. Agriculture education

3. Engineering education  4. Legal education


राष्ट्रीय प्रौद्योगिकी संवर्धित शिक्षा कार्यक्रम (एनपीटीईएल) को एमएचआरडी द्वारा 2003 में गुणवत्ता बढ़ाने के लिए शुरू किया गया था

1. चिकित्सा शिक्षा 2. कृषि शिक्षा

3. इंजीनियरिंग शिक्षा 4. कानूनी शिक्षा




Paper 1 Question Bank Amazon: https://amzn.to/3rxVCu7

Commerce Book: Amazon: https://amzn.to/3r3vwxr

Follow on Unacademy: https://unacademy.com/@navclasses Unlock Code: NAVCLASSES

Telegram group: https://t.me/navclassesgroup

Telegram Channel: https://t.me/navclasses


Answer Key

1)C

12-C

23-A

34-B

45-A

2)A

13-B

24-A

35-D

46-B

3)B

14-A

25-B

36-A

47-A

4)A

15-B

26-B

37-B

48-D

5)A

16-C

27-C

38-C

49-B

6)C

17-B

28-C

39-C

50-C

7)D

18-D

29-C

40-C


8)A

19-C

30-A

41-B


9)D

20-A

31-C

42-B


10)D

21-B

32-D

43-B


11)C

22-A

33-B

44-B



Comments

Popular posts from this blog

Syllogism 100 50 Rule No Venn Diagram with MCQs

Here I am providing Detailed notes on Syllogism 100-50 Rule No Venn Diagram To Download PDF Click Here Watch Video for detailed explanation: English Video:  Rules- 1) If Statement is Positive then Conclusion must be Positive Example: Statement- All pens are pencils 2) If Statement is Negative then Conclusion must be Negative Example: Statement- No Pens are Pencils 3)  +ve plus +ve = positive Conclusion +ve plus -ve = Negative Conclusion -ve plus -ve = No Conclusion 4) ALL = 100, 50 Example: All men are car Some= 50, 50 Example: Some men are car No= 100, 100 Example: No men are car Some not= 50, 100 Example: Some men are not car Enter your email address: Delivered by  FeedBurner 5) Direct Relation Example: Statement- All Pens are Pencils Conclusion 1 Some Pens are Pencils  2   All Pens are Pencils 3 No Pens are Pencils   4 Some Pencils  are  Pens ReStatement If the same statement repeats in conclusion then, that conclus

EDUCATIONAL THOUGHTS OF SWAMI VIVEKANANDA AND ITS IMPLICATIONS IN OUR EDUCATIONAL SYSTEM

EDUCATIONAL THOUGHTS OF SWAMI VIVEKANANDA AND ITS IMPLICATIONS IN OUR EDUCATIONAL SYSTEM INTRODUCTION           India has had from time immemorial a strong sense of cultural unity. Swami Vivekananda was the one who revealed the true foundations of this culture and was able to define and strengthen the sense of unity as a nation. He gave Indians proper understanding of their country’s great spiritual heritage and thus gave them pride in their past. He pointed out to the Indians the drawbacks of western culture and the need for India’s contribution to overcome these drawbacks. Thus he made India a nation with global mission.           Swamiji strengthened India’s nationalist movement by implanting a sense of unity, pride in the past and sense of mission. Several eminent leaders of India’s freedom movement have acknowledged their indebtedness to him. Jawaharlal Nehru, the first Prime Minister of independent India wrote, “ Rooted in the past and full of pride in India’s pr

Forms of communication: Intrapersonal, Dyadic, Group, Public, Mass Communication

    Five major forms of communication : Intrapersonal Communication Dyadic Communication Small Group Communication Public Communication Mass Communication Intrapersonal communication is a communication which happens yourself. Here both Source (sender) and receiver is only one. so, the feedback works without any interruption. Example: A person can communicate himself through pain, thinking, feelings and emotion etc In Dyadic communication, two persons are involved in this communication process. Here the Source becomes a receiver and receiver become Source because of dynamic communication process were the feedback’s are shared between Source and the receiver. So  dyadic communication  is  communication  between two people or creatures. Here are some  examples : A conversation between two friends. An exchange of letters or emails. What is the difference between dyadic communication and interpersonal communications? “Dyadic communication” is bafflega

NTA UGC NET Syllabus for management Paper 2 with free Books

Hello Friends, Here I am sharing updated Syllabus for management candidates NTA UGC NET- December attempt 2018 Unit – I – Managerial Economics: Demand Analysis Production Function Cost – Output Relations Market Structures Pricing Theories Advertising Macro – Economics National Income Concepts Infrastructure – Management and Policy Business Environment Capital Budgeting Download PDF: Click here Unit – II – Organisational Behaviour The concept and significance of organisational behaviour – Skills and Roles in an organisation – Classical, Neo – Classical and Modern Theories of Organisational Structure – Organisational Design – Understanding and Managing individual behaviour personality – Perception – Values – Attitudes – Learning – Motivation. Understanding and Managing Group Behaviour, Processes – Inter – personal and group dynamics – Communication – Leadership – Managing change – M anaging conflicts. Organisational Development. Un

Syllogisms AIEO Rule All Notes with MCQs

Here I am providing Detailed notes on  Syllogism AIEO Rule No Venn Diagram- Logical Syllogisms The problems based on syllogism are on two parts: 1. Proposition/ Propositions 2. Conclusion/ Conclusions drawn from given proposition WHAT IS A PROPOSITION ? a statement or assertion that expresses a judgement or opinion. A proposition is a sentence that makes a statement giving a relation between two terms. Parts of proposition: 1. Subject 2. Predicate TYPES OF PROPOSITIONS: 1. CATEGORICAL PROPOSITION The sentences which are condition free are called as categorical propositions. For example,  “All cats are rats”  “No cat is rat”  “Some cats are rats”  “Some cats are not rats” In other words a categorical proposition has no condition attached with it and makes direct assertion. Positive Negative Universal A All Cars are Rats E No Cars are Rats Particular I Some Cars are Rats O Some Cars are not Rats 2. NON-CATEGORICAL PROPO

Benefits & barriers of SHRM

Benefits of strategic management : As opined by Ulrick and Lake, the strategic HR framework aims to leverage and/or align HR practices to build critical capabilities that enable an organization to achieve its goals. Strategic management offers both financial and non-financial benefits to an organization which practices it. Watch Video, learn in detail: Fred R. David’ has listed the following benefits that strategic management brings for an organization: 1. Allows identification, prioritization, and exploitation of opportunities. 2. Provides an objective view of management problems. 3. Represents a framework for improved coordination and control of activities. 4. Minimizes the effects of adverse conditions and changes. 5. Allows major decisions to better support established objectives. 6. Allows more effective allocation of time and resources to identified opportunities. 7. Allows fewer resources and lesser time to be devoted to correcting er

Teaching Aptitude and its aspects with MCQs on Teaching Aptitude full notes

Definition of teaching Teaching includes all the activities of providing education to other. The person who provides education is called a teacher. The teacher uses different methods for giving best knowledge to his students. He tries his best to make understand students. His duty is to encourage students to learn the subjects. Teaching means interaction of teacher and students. They participate for their mutual benefits. Both have their own objective and target is to achieve them. Many great teachers of the world define teaching in a different way and we can say that teaching is just to train the students so that they can stand on their own foot in society. In teaching, three main aspects comes in our front 1st is teacher 2nd is students 3rd is education Nature and characteristics of teaching 1. The main character of teaching is to provide guidance and training. 2. Teaching is an interaction between teacher and students. 3. Teaching is an art to giving kno

Research aptitude full notes

1. What is research To search for facts in any branch of knowledge -          An attitude of inquiry. -          An attempt to elicit facts -          A systematic and scholarly application of the scientific method -          A state of mind Watch the video for detail understanding: The purpose of research: To discover answers to questions through application of scientific procedures 2. Characteristics of Research It is a scientific investigation. Research (research) means to "search again" . It connotes patient study and scientific investigation. It develops concepts and the theories. One reason for conducting research is to develop and evaluate concepts and the theories. It expands the limits of knowledge. The basic or pure research attempts to expand the limits of knowledge. It is conducted to verify the acceptability of a given theory or to know more about a certain concept. It cannot be implemented immediately. It does not

Information and communication technology all notes | CBSE UGC NET | ICT

There will be minimum 5 question based on ICT in Paper1,   CBSE UGC NET Here I am providing all notes for Information and communication technology- Computer Aptitude To Download PDF Click here Watch Video click Here: • AGP –>Accelerated Graphic Port • PC –>Personal Computer • EPROM –>Erasable Programmable Read Only Memory • BIOS –>Basic Input and Output System • HDD –>Hard Disk Drive • PCI –>Peripheral Component Interconnect • UNIVAC –>Universal Automatic Computer • GUI –>Graphic User Interface • USB –>Universal Serial Bus • VGA –>Visual Graphic Adaptor • MAN –>Metropolitan Area Network • ASCII –>American Standard Code for Information Interchange • WAN –>Wide Area Network • EBCDIC –>Extended Binary Coded Decimal Interchange Code • LAN –>Local Area Network • EEPROM/EAPROM –>Electrical Erasable/Alterable Programmable Read Only Memory • CPU –>Central Processing Unit • OS –>Operating System • ALU –>Arithmetic and Logic U

Communication all notes for NTA UGC NET

Introduction to communication Communication is defined as “the process of passing information and understanding from one person to another, it is essentially a bridge of meaning between people” All communication is essentially sharing of information or some message. Communication is the most important of our social activities. We can classify communication as interpersonal, intrapersonal, group communication, Meta communication, upward, downward, lateral, diagonal, formal, informal, oral, written or non verbal communication. Download PDF Click Here In terms of Business “Communication is an important requirement of every business. A businessman participates in the process of communication in many ways. For instance, he informs the consumer about his product, he motivate them to do the work or collects information about the progress of business etc.” संचार का परिचय संचार को "एक व्यक्ति से दूसरे व्यक्ति को जानकारी और समझने की प्रक्रिया" के रूप में परिभाषित किय

Like Fb Page